چگونه یک برند موفق خلق کنیم؟

در گذشته نام های تجاری متعددی وجود داشتند که با گذشت زمان برخی از آن ها فراموش و برخی دیگر نیز کمرنگ شدند.کفش ملی یک از این برند ها است.در آن زمان که کفش ملی در بازارهای ایران شهرت فراوانی داشت و مشتریان زیادی را برای خود ایجاد کرده بود، برخی برندها تازه کار خود را شروع کردند. هم اکنون برخی از آن ها به شهرت ملی دست پیدا کرده اند ولی دیگر شهرت کفش ملی در میان جامعه ایرانی نیست.

افراد سنتی در بازارهای ایران برای خود اعتبار داشتند. اگر فردی به عنوان یک بازاری معتبر برای خود جایگاهی در ذهن آحاد جامعه ایجاد می کرد، با همه وجود از آن هویت دفاع و محافظت می نمود. این افراد اعتقاد داشتند که مشتریان آن ها از فروشگاه و حجره آن ها خرید نمی کنند، بلکه از اعتبار این فرد است که برای خود ارزش آفرینی می کنند. امروزه تغییرات فرهنگی و هنجار های کسب و کار باعث شده است که نسل جوان توجه چندانی به این موضوع نداشته و تمرکز خود را بر روی فروش بیشتر به هر قیمتی در طی روز گذاشته اند!

اما اگر کسی قصد دارد که با شروع کار خود یک برند موفق خلق کند و آن را بزرگ کند باید در نظر داشته باشد که برند در زمان تولد مانند یک نوزاد تازه متولد شده است و هرگز نباید با آن تند رفتاری کرد. باید در نظر داشته باشید که اگر برند خود را در ابتدای تولد به حال خود رها کنید، هرگز نتیجه ای که شما می خواهید از آن بگیرید را برای شما در پی نخواهد داشت.

همه چیز در محیط کسب و کار به ارزش آفرینی برند شما برای مشتریانتان برمی گردد، پس باید از آن مراقبت کرد. شما به نوزاد توجه ویژه ای می کنید ، پس با برند جدید خود نیز همین برخورد را داشته باشید. هرگز فکر نکنید که با تبلیغات زیاد توانسته اید سرعت رشد آن را افزایش دهید و حتماً خواهید توانست درآمد قابل توجهی از آن برای خود ایجاد کنید. شرکت های متعددی با این روش خواسته اند که سهم قابل توجهی از بازارها بگیرند ولی با قدم گذاشتن در یک مسیر غلط ، موجبات مرگ برند خود را فراهم کرده اند. از جمله برندهایی که شاید در ذهنتان به دلیل تبلیغات زیاد مانده باشد، نوشیدنی سنچای است. مدیران این برند گذشته از انتخاب اشتباه نام تجاری برای محصولاتشان ، اقدام به تبلیغات بسیار وسیع برای معرفی آن در رسانه های مختلف محیطی نمودند.

پس از گذشت یک دور از تبلیغات که محصول در فروشگاه ها نبود، دور دوم تبلیغات آغاز شد و محصول توزیع شد. حالا تبلیغات اکران شده نشانی از مزه و حس مصرف کننده برای مخاطبان نداشت و در نتیجه مخاطبان نمی داستند که آیا این نوشیدنی همراه با غذا است و یا اصلا این نوشیدنی ترش است یا شیرین و متاسفانه در تبلیغات اشاره ای به مخاطبان بازار هدف هم نشده بود. یک اتفاق طبیعی که برای شرکت ها رخ می دهد، به صرفه نبودن هزینه تبلیغات است که پس از گذشت مدتی مجبور به حذف آن می شوند. در نهایت اگر سایه تبلیغات از چنین محصولی برداشته شود، تکلیف آن روشن است!

پس اگر به فکر ساختن یک برند معتبر هستید، اول به ارزش آفرینی ای که قصد دارید برای مشتریان داشته باشید فکر کنید و سپس ببینید که آیا ارزشی که شما در پس خلق آن برای مشتریان هستید، برای مشتریان هم به عنوان یک ارزش تلقی می گردد. اگر خدمتی را که شما به مشتریان تان ارائه می کنید برای آن ها توجیه نداشته باشد، هرگز آن را قبول نخواهند کرد. شناسایی میزان ارزش آفرینی محصولات برای مشتریان بر اساس تحقیقات بازاریابی برند مشخص می گردد.

دیگر آنکه پشتکار داشته باشید و هرگز از فعالیتی که بر اساس تحقیقات بازاریابی در مورد آن به تأیید رسیده اید، دلسرد نشوید. جلب اعتماد مشتریان ایرانی در پاره ای موارد زمانبر است ولی شما باید با علم به یک برنامه زمانبندی شده خود را برای آن آماده نمایید و فعالیت های خود را مثل روز اول ادامه دهید.

منبع:۱admin

به اشتراگ گذاری این پست:

ارسال دیدگاه